Temné sily? Ľudia hovoria o znehybnení tela a tlaku na hrudi počas noci

Ak ste sa pri zaspávaní či prebúdzaní nedokázali hýbať alebo hovoriť, pravdepodobne ste si prešili spánkovou paralýzou.

Ak ste sa pri zaspávaní či prebúdzaní nedokázali hýbať alebo hovoriť, pravdepodobne ste si prešili spánkovou paralýzou.

Fotogaléria

Zážitok, ktorý vo vás zanechá tzv. spánková paralýza, môže byť desivý. Pocity tlaku na hrudi, neschopnosť prehovoriť, strach z udusenia, totálna bezmocnosť alebo vnímanie „tajomnej bytosti“ v miestnosti, môžu zmeniť pokojný spánok na horor. Dôležité je zachovať rozvahu. Stav, ktorým ste si prešli, je iba veľmi zriedkavo spájaný s vážnymi zdravotnými problémami.

Čo je za tým?
Vedci zaoberajúci sa spánkom dospeli k záveru, že vo väčšine prípadov je nočný atak (iba) znakom toho, že vaše telo neprechádza jednotlivými fázami spánku štandardne. Dôvodom môže byť celkové vyčerpanie či „obyčajné“ spanie na chrbte.

Napriek tomu si pripomeňme zopár dôležitých faktov:

• Spánková paralýza sa zvyčajne vyskytuje v jednom z dvoch prípadov. Ak k nej dôjde počas zaspávania, nazýva sa hypnagogická alebo predormitálna spánková paralýza. Ak nastane počas prebúdzania, hovoríme o hypnopompickej alebo postdormitálnej spánkovej paralýze.
• V mnohých odborných kruhoch je spájaná aj s narkolepsiou, neurologickým ochorením, ktoré ovplyvňuje prirodzený cyklus spánku a bdenia. Diagnózu charakterizuje nadmerná spavosť počas dňa bez ohľadu na to, koľko hodín ste spali v noci.
• Až 4 z 10 ľudí hovoria o momente, kedy im znehybnelo telo.
• Spánková paralýza sa najčastejšie vyskytuje u tínedžerov.
• Dôvodmi sú predovšetkým nedostatok spánku, stres alebo bipolárna porucha, spomínané spanie na chrbte či narkolepsia, nočné kŕče v nohách a dlhodobé užívanie liekov a drog.

Nie je dôvod na paniku
V priebehu storočí boli symptómy spánkovej paralýzy opísané mnohými spôsobmi a často sa pripisovali „zlým energiám“. Áno, neschopnosť prehovoriť či pohnúť končatinou v stave „bdelosti“ nie je sranda, ale pristavme sa pri slove bdelosť.

Aj keď si myslíte, že ste absolútne sústredená a prítomná, nie je to celkom tak. Paralýza sa totiž vyskytuje v procese prechádzania z fázy sústredenia do fázy spánku a iste uznáte, že v tomto stave pracovné maily nevybavujete.

Takže: netreba sa báť nočných démonov alebo mimozemských únoscov! V drvivej väčšine nie je potrebné tento stav liečiť. Ak máte príležitostnú spánkovú paralýzu, urobte všetko preto, aby ste zo svojho života odstránili stres, najmä tesne pred spaním.

Vyskúšajte nové polohy spánku a skúste sa vyhnúť polohe na chrbte. V prípade, že vám spánková paralýza bráni viesť normálny život (cítite úzkosť alebo sa bojíte zaspať), navštívte svojho lekára.

Ako sa zbaviť bolesti hlavy bez liekov? Vyberte si z piatich extra účinných možností Zobraziť článok

Zdroj: webmd.com

 
Odporúčame z TIVI.sk