Psychologička Dominika Rajznerová: Slovné spojenie “chcem sa zabiť” zadávajú do internetového vyhľadávača mladí Slováci najviac

Pandémia bola pre mnohých mimoriadne náročným obdobím. Sebapoškodzovanie, alkohol... To je iba zlomok problémov, ktoré odborníci v súvislosti ...
  • Zdroj: instagram / @psycho_logicka

Pandémia bola pre mnohých mimoriadne náročným obdobím. Sebapoškodzovanie, alkohol... To je iba zlomok problémov, ktoré odborníci v súvislosti s izoláciou zaznamenali.

Téma sebapoškodzovania nebola nikdy aktuálnejšia. "Mladí sa snažili zvládať svoje pocity, lenže nevedeli, ako. Psychickú bolesť chceli prekryť tou fyzickou, pričom treba zdôrazniť, že ide o závislé správanie.” 

Psychologička a programová riaditeľka linky pomoci IPčko, Dominika Rajznerová, v rozhovore opísala kritickú situáciu spätú s obdobím pandémie. Vzhľadom na závažnosť témy a úzkosť, ktorú vyvoláva, chceme veriť, že to najhoršie máme definitívne za sebou. 

V rozhovore sa dozviete: 

  • Čím sa zaoberá linka pomoci IPčko
  • Aké závislosti a psychické problémy riešili ľudia počas pandémie 
  • Čo trápi mladých ľudí do 30 rokov a aké sú riešenia 
  • Čo je hlavnou príčinou samovrážd 
  • Aké existenčné problémy zažívajú rodiny na Slovensku 
  • Ako riešiť úzkosť a stres 

Na začiatok nám prezraďte, čím sa linka pomoci IPčko zaoberá? 

Prevádzkujeme tri linky pomoci. Prvá z nich je chatová a e-mailová linka pomoci pre mladých ľudí IPčko.sk. Druhou je Dobrá linka – linka pomoci pre mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením, ktorá má špeciálne vyškolený tím. Pre ľudí so sluchovým postihnutím sme tu aj prostredníctvom video poradenstva v posunkovom jazyku.

Treťou je Krízová linka pomoci – vznikla počas prvej vlny pandémie a v rámci nej sme rozšírili naše služby pre všetky vekové kategórie. Ja sama som v IPčku prešla viacerými projektmi a aktuálne som programovou riaditeľkou. Dohliadam na profesionalitu a celkovú kvalitu odvedenej práce naprieč projektami a spokojnosť mojich kolegov.

S akými problémami ste sa v čase pandémie stretávali najčastejšie? 

Najčastejšia téma, ktorú ľudia na naše linky pomoci prinášajú, je pocit samoty. Cítia neustály tlak na to, aby podávali výkon vo všetkých svojich sociálnych skupinách.

Žiaľ, hneď v závese za touto témou sú na našich linkách pomoci samovražedné myšlienky. Kontaktujú nás vo chvíľach, kedy chcú urobiť kroky k tomu, aby ukončili svoj život alebo sa o ne dokonca už aj pokúsili. A tiež sa na nás obracajú aj keď sa im deje domáce násilie, či zažívajú konflikty v rodinách.

Zaznamenali ste v poslednom období nejaké nové témy, ktoré vás prekvapili? 

V prvej vlne pandémie nás „prekvapilo“ najmä domáce násilie. V mesiacoch lockdownu sa počty ľudí zažívajúcich ho a kontaktujúcich nás tichým spôsobom (chat a e-mail) zvýšili až päťnásobne. V druhej vlne lockdownu sme sa často rozprávali s vyčerpanými zdravotníkmi, ktorí nevideli svetlo na konci tunela, zažívali strach, úzkosť a stres.

Tiež sa na nás často obracali ľudia, u ktorých sa prejavoval obrovský hnev až agresia z pandemickej situácie. Báli sa o svojich blízkych na jednotkách intenzívnej starostlivosti alebo o nich prišli.

Alarmujúce je, koľko ľudí sa na nás obracalo. V roku 2021 sme uskutočnili 71 855 pomáhajúcich a krízových komunikácií.

Pokračovať v čítaní
Viac k téme:
Odporúčame z TIVI.sk
 
});