Letuška luxusných letov, Silvia: Chlapa, ktorý do nás sácal, musel spacifikovať dvojmetrový, bývalý hasič z Afriky

Po vysokej škole začala sympatická Silvia pracovať pre jednu z najznámejších leteckých spoločností. V rozhovore s nami zdieľala tie najlepšie ...

Po vysokej škole začala sympatická Silvia pracovať pre jednu z najznámejších leteckých spoločností. V rozhovore s nami zdieľala tie najlepšie zážitky a zároveň sa podelila o rady, ako sa stať letuškou.

Fotogaléria

Akú najnezvyčajnejšiu požiadavku si bola povinná splniť pre pasažiera?

Musela som povedať áno na otázku, či si ho vezmem za muža. Srandujem. (úsmev) Na jednom z mojich prvých letov, ktorý smeroval do Toronta, ma staršia pani požiadala, aby som jej pomohla natiahnuť na nohy ponožky, lebo jej bola zima a nevedela sa v sedadle dobre zohnúť.

Najprv som netušila, čo potrebuje, keďže nehovorila po anglicky a všetko naznačovala len rukami, v kabíne bola tma a všetci spali. Nakoniec som pochopila a vlastne ešte z toho šoku v novej práci, som jej tie ponožky naozaj na nohy aj automaticky natiahla.

A raz som bola dokonca nútená dať jednej indickej matke s deťmi čokoládu z našich zásob pre letušky, pretože mi povedala, že sa ich plačúce dieťa neupokojí, ak jednu nedostane. Prečo si čokoládu nezbalili pred odletom, netuším.

Dá sa táto profesia robiť celý život? Pre aký typ človeka je ideálna, a kto by ju naopak nevydržal robiť dlhodobo?

Celý život je relatívny pojem. Najnižšia veková hranica pre prácu letušky v UAE je 21 rokov. Najvyššia nie je uvedená, ale z praktického hľadiska sa tejto práci nevenujete až do dôchodcovského veku. Najstaršia letušku, s ktorou som osobne pracovala, mala 48 rokov a bola pôvodom z Japonska.

Pravdaže, na svoj vek nevyzerala. Najčastejšie tu však stretnete ľudí s priemerným vekom 23 - 33 rokov. Myslím si, že táto práca je najideálnejšia pre mladých, bez záväzkov, ktorí si chcú na 3 až 5 rokov zalietať, vidieť svet, niečo zarobiť, spoznať rôzne krajiny a mať spomienky na celý život.

Byť letuškou je ideálne pre osoby, ktoré ľahko tolerujú náhle zmeny v živote, dokážu sa adaptovať novému prostrediu, akceptovať inú kultúru, nevadia im horúčavy a fakt, že s danou prácou budú musieť zabudnúť na rodinné oslavy, Vianoce, narodeniny a podobné stretnutia.

Sú všetky letušky na jednej úrovni, alebo si sa mohla posúvať vyššie, dostať lepšie lety a podobne?

Po základnom, takmer dvojmesačnom tréningu na akadémii dostanete status Flight Attendant pre Economy Class, teda letuška pre ekonomickú triedu. Pracovne sa môžete posunúť do vyššej triedy Business Class, alebo najvyššej First Class.

O tréning pre vyššie triedy sa môžete uchádzať alebo vás vyberie samotná aerolínia, keď odpracujete isté obdobie v ekonomickej triede bez sťažností a negatívnych záznamov.

Okrem základného tréningu, môžete neskôr absolvovať aj dodatočné tréningy, napríklad na najväčšie dvojposchodové lietadlo Airbus 380 s kapacitou až 499 sedadiel a cocktail barom. Môžete požiadať aj o tzv. Nanny training, čo znamená, že popri klasickej pozícii letušky sa venujete zvlášť deťom na palube.

Zaujímavé je, že sa môžete stať aj Butler-om, kedy obsluhujete maximálne dvoch hosti, ktorí cestujú na palube Airbus 380 v Rezidencii – apartmánový priestor s manželskou posteľou, sprchou, oddychovou miestnosťou a špeciálnym menu.

Alebo sa po rokoch lietania môžete stať lídrom tímu v ekonomickej triede (Cabin Senior), poprípade úplným vedúcim celého tímu Cabincrew na palube (Cabin Manager). Ak chcete postupovať ešte vyššie, treba si urobiť pilotné skúšky. (úsmev)

Čo sa týka letov, tak o výber letov môžete požiadať na začiatku každého mesiaca, kedy vám ich sprístupní systém, poprípade si môžete lety meniť s inými kolegami. Rovnako si žiadate aj o dni voľna, plus máte k dispozícii 30 dní dovolenky do roka.

Aký najdlhší a najkratší let si absolvovala? A kde ťa bavilo lietať najviac?

Najdlhší let, ktorý som operovala, bol zo základne Abu Dhabi do destinácie São Paulo v Brazílii. Obyčajne let trvá okolo 14 hodín, my sme však nemohli pristáť z dôvodu prehustenia vzdušného priestoru, tak musel pilot, mimochodom Slovák, robiť krúživé prelety, kým sme dostali povolenie na pristátie. Krúžili sme takmer hodinu, takže sa ten nekonečný let natiahol na 15 hodín.

Krátke lety sú príjemné, pretože počas nich máte pocit, že ste práve len vzlietli a už pristávate. Náročné však je, že medzinárodné spoločnosti si veľmi zakladajú na komforte cestujúcich aj čo sa týka občerstvenia.

To znamená, že v rámci môjho najkratšieho letu z Abu Dhabi do hlavného mesta Saudskej Arábie, Rijádu, sme počas menej než 70-minútového letu museli stihnúť podať servis s kompletným teplým jedlom, nápojmi, všetko spratať, zaistiť kabínu, kuchynku, seba a už sme boli na zemi.

Najviac ma bavilo lietať z Abu Dhabi do starej dobrej Európy – Rím, Mníchov, Düsseldorf, Brusel, Paríž a tiež boli mojimi obľúbenými miestami Maroko a Sydney.

Späť Pokračovať v čítaní
Odporúčame z TIVI.sk
 
});